Zijn Sweepstakes kansspelen ?

Giveaway Sweepstakes kansspelen lotto wedstrijd online Sociale media gokken 2023

Wat zijn Sweepstakes ?

Een Sweepstake is een reclameactie waarbij deelnemers gratis een geschenk krijgen toegestuurd. Om te voldoen aan het begrip ‘Sweepstake’ zijn er 3 voorwaarden :

  • Trekking vooraf.
  • Deelname mogelijk zonder bestel- of koopverplichting.
  • Geen inleg door de ontvanger.

Sweepstakes zijn steeds willekeurig en afhankelijk van toeval.

Voorbeelden van Sweepstakes

In het jaar 2006 was er de Lays chips actie waarbij je iPods van Apple kon winnen. De codes van de Sweepstake waren te vinden in een zak chips. Elk uur gaf Lays een iPod weg en het geven van de code was niet belangrijk, maar wel het tijdstip wanneer jij de code instuurde op de website van Lays.

De Mitsubishi Carisma actie in het jaar 1997 was een Sweepstake aangezien je als deelnemer gevraagd werd om een Carisma-advertentie op je vensterraam te kleven. Mitsubishi had vooraf een willekeurig aantal adressen als potentiële winnaar aangeduid. Had je op het uitverkoren adres toevallig een Carisma-advertentie uithangen dan was het geschenk voor jou.

Verschil tussen Sweepstake – loterij en wedstrijden

Loterij : De loterij is gebaseerd op een trekking van willekeurige getallen om een ​​prijs te winnen. Loterijen hebben veel verschillende formaten, maar ze verwachten altijd dat je een ticket indient met door jou gekozen nummers. Bij een loterij of tombola in België is de netto-winst voor 100% bestemd voor een goed doel.

Wedstrijd : Om aan een wedstrijd deel te mogen nemen, moet je jezelf inschrijven en moet je aan bepaalde criteria voldoen. Om een wedstrijd te winnen, moet je bepaalde vaardigheden tonen en bepaalt een jury vaak of je wint of niet. In tegenstelling tot een kansspel is een wedstrijd een behendigheidsspel.

Sweepstake : Dit is geen wedstrijd want behendigheid speelt geen rol en het valt ook niet onder de noemer ‘gokken‘ aangezien je geen geld moet geven om iets te winnen. Een ‘Sweepstake’ is dus wel een kansspel, maar het kost je officieel niets en de prijzen zijn zelden geld.

Geen aankoopverplichting

Als je wil gebruik maken van een Sweepstake dan mag er geen aankoopverplichting aan verbonden zijn. Het is een willekeurige weggeefactie en dit moet dan zonder financiële voorwaarden zijn. Hier gaan vele bedrijven al de mist in omdat er altijd een addertje (lees de kleine lettertjes) onder het gras ligt. Het voordeel voor de bedrijven ligt erin dat hun naam verspreid wordt en dat ze jou en je vrienden kunnen bereiken via email, antwoordformulieren, enz.

Giveaways

Tegenwoordig komen we meer Giveaways dan Sweepstakes tegen. Weggevertjes of geschenkjes die tot doel hebben om de naambekendheid te vergroten. De Sociale Media staat er vol van.

Afhankelijk van hoe je een Giveaway opstelt, kan het een wedstrijd, kansspel of loterij zijn. Als je als adverteerder vraagt om bijvoorbeeld je pagina te liken, te reageren op je posts of om iets te posten op je pagina dan is dit verboden want dan spreken we van een loterij. De firma krijgt zo veel meer volgers, maar het zijn ‘ghost followers’ oftewel mensen die enkel interesse hebben in geschenken.

Sowieso zijn er heel wat wettelijke verplichtingen waaraan Giveaways moeten voldoen. Daarom zie je Giveaways vaker op beurzen en congressen dan op sociale media aangezien ze daar makkelijker te verdelen zijn. Een sleutelhanger, een aansteker of flessenopener met het logo van een bedrijf is gauw weggeschonken en de naam van de firma blijft zo langer hangen. Een relatiegeschenk is meer persoonlijk en valt niet onder de categorie ‘Giveaways’.